KYSY KOUTSILTA - BLOGI

Kevyemmin juhlakauteen

Share |

Keskiviikko 23.12.2015 klo 0:42 - Koutsi Koponen


KYSY KOUTSILTA, OSA 4: KEVYEMMIN JUHLAKAUTEEN

"Pitkät juhlapyhät ovat jälleen edessäpäin. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niin vietän pyhät kaksin käsin herkkuja ahmien ja sitten alkuvuoden poden morkkista samaisesta syystä. Millä keinoin voisin välttää ylilyönnit syömisten suhteen juhlakaudella? Nim. Överi-Iita"

Kiitoksia paljon hyvin ajankohtaisesta ja monia puhuttelevasta kysymyksestä. Viime kuussa kirjoitinkin tästä samaisesta aiheesta erään asiakkaani henkilöstölehteen, ja voinen nyt osittain tuon saman vastauksen kirjata sinulle / tänne Kysy koutsilta -blogiinikin.

Joulun aikaan tosiaan pöydät notkuvat herkuista. Kohtuus ja keveys unohtuvat herkästi pikkuleipien, torttujen ja muiden jouluruokien vetäessä puoleensa kuin magneetti. Kevyemmän ruokavalion noudattaminen on asennekysymys ja mielenhallinnan taidot ovat tällöin keskiössä. Tässä vinkkini keveämpään juhlakauteen:

MONIPUOLISUUS

Kata lautasellesi ruokaa monipuolisesti. Herkutellessa saatamme herkästi ajatella, että karsimalla jostain muusta tai jättämällä päivän pääruoat syömättä, herkuttelu on jollain tapaa sallitumpaa. Muista juhliessa myös kasvikset, hedelmät, marjat sekä runsaskuituiset viljatuotteet höttöpullien sijaan.

SÄÄNNÖLLISYYS

Säännöllisesti syömällä vältämme todennäköisesti helpommin ahmimiskohtaukset herkkupöytien äärellä. Syömällä 3-5 tunnin välein pidämme itsemme kylläisinä pidempään. Muista myös juoda. Vesi on paras janojuoma. Opettele tunnistamaan nälän ja janon ero.

LAATU

Kansanterveydellisesti suurimmat ongelmat suomalaisten syömisessä liittyvät liialliseen sokerin, suolan ja rasvan käyttöön. Leipoessa voit tietoisesti laittaa taikinaan totuttua lempireseptiä pienempiä määriä sokeria, suolaa ja rasvaa. Vältä tai vähennä myös valmiisiin annoksiin lisättyä sokeria ja suolaa. Valmistuotteissa on usein runsaasti piilosuolaa ja sokeria, kuten myös erilaisissa mausteseoksissa. Opettele lukemaan tuoteselosteita ja tee tietoisempia valintoja.

MÄÄRÄ

Kohtuuden opettelu on tietoisessa syömisessä usein se isoin kompastuskivi. Vaatii mielenlujuutta päättää ottaa totuttua vähemmän ruokaa lautaselle tai lopettaa napostelu. On tärkeää tunnistaa millaisissa tilanteissa syöminen karkaa hallinnasta. Löydä itsellesi sopivin tapa kohtuullistaa: ota vähemmän, käytä pienempää lautasta, ota vain yksi, ota vain yhtä lajia, valitse vain lempiherkkusi tai valitse vain sellainen herkku jonka makua et vielä tunnista. Opettele tunnistamaan mielihalun ja nälän ero: mielihalu tuntuu kielessä ja mielessä, nälkä vatsassa. Haasta itseäsi, mutta muista, että kaikkea herkuttelua ei tarvitse tietoisessa keveämmässäkään ruokavaliossa kieltää!

AISTI

Kun herkuttelet, tee se hyvällä omalla tunnolla. Keskity herkutteluhetkeen, ruokaan. Älä puuhaile muuta samalla. Käytä ruokaillessa kaikkia aistejasi: maista, haista... katsele, tunnustele, kuuntele... Saat herkutteluhetkeesi aivan uusia ulottuvuuksia olemalla läsnä ruoalle. Kenties tunnet kylläisyydenkin aiempaa paremmin ja tällä tavoin vältät överit.

Jos koet tarvitsevasi apua omien houkutusten taltuttamiseen, autan mielelläni. Divitan henkisen valmennuksen - mentaalivalmennuksen - avulla voidaan paneutua myös erilaisten riippuvuuksien hoitoon. Kerron mielelläni lisää tästä...

Maukasta joulun aikaa toivottaen

Koutsi Koponen :)


Avainsanat: herkuttelu, kohtuus, juhlat


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään